The official state-run news agency of the Philippines posted an article describing the Hague tribunal’s South China Sea ruling in favour of the nation an “ill-founded award”.

The editorial, which was sourced from China’s state-run Xinhua news agency, was headlined “Time to turn a new leaf on South China Sea issue”.

The sentence that downplayed the arbitration determination learn: “More than one year after an ill-founded award at a South China Sea arbitration unilaterally delivered by an ad hoc tribunal in The Hague, the situation in the South China Sea has stabilised and improved thanks to the wisdom and sincerity of China and the parties concerned.”

The Chinese propaganda downplaying the Philippines’ territorial claims revealed on the federal government’s official news website

After netizens questioned why it had been revealed, it was faraway from the location

On July 12, 2016, the Permanent Court of Arbitration in The Hague, Netherlands concluded that there was no authorized foundation for China to assert the huge bulk of the disputed waters inside its “nine-dash line.”

The ruling was received after a three-year course of initiated by the Philippines underneath the administration of Benigno Aquino III. The proceedings had been ignored by Beijing and President Duterte has refused to prioritise the problem.

While the model of the article posted on Xinhua’s web site labelled it as a “commentary”, the model posted by the Philippine News Agency (PNA) made no such distinction. The article has since been eliminated.

Even with President Rodrigo Duterte’s friendship with China, his administration has nonetheless promised to uphold the ruling and defend the nation’s maritime territory.

The competing territorial claims within the South China Sea

The PNA is without doubt one of the state-run media businesses underneath the Presidential Communications Operations Office (PCOO).

As effectively a republishing articles from Xinhua, it additionally makes use of materials from different state-run news businesses together with Russian shops corresponding to Sputnik and the TASS Russian News Agency.

Presidential Communications Secretary Martin Andanar has pledged to research how the Chinese article got here to be revealed on the PNA.

“We will take appropriate action against liable PNA officials and/or staff, if they are found to commit negligence in carrying out their duties and responsibilities,” he mentioned in an announcement right now (Wednesday, August 9).

“All reposts from Xinhua, and all other partner news agencies for that matter, should undergo scrutiny and must be subject to discernment by PNA prior to reposting them.”

The PCOO has despatched a memo to the PNA asking the agency to “explain in writing” why its workers shouldn’t be held chargeable for administrative charges.

Source: philippineslifestyle

SHARE